Page 14 - Épületgépész 2020 október
P. 14
A szakma és a szövetség hírei
4. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság dolgozza ki és vezesse be az előzetes kéményjóváhagyás egy-
séges számítógépes eljárását (az NKM által évek óta működtetett gáztervi jóváhagyás eljárásához).
5. Az Országos Tűzmegelőzési Bizottságban legyen önálló téma az égéstermék-elvezetők tűzvédelmi követelmé-
nyeinek elemzése, pontosítása, részletes meghatározása, amelynél a szakma megfelelő képviselete is biztosított.
A munka során rögzített, pontosított műszaki követelmények, megfelelő megoldások a kéményseprő-ipari tevé-
kenységet ellátók, a kivitelezők és a tervezők számára országosan egységesen kerüljenek ismertetésre.
6. Javasoljuk az Innovációs és Technológiai Minisztérium Iparszabályozási Főosztályának, hogy kezdeményezze
az 5/1997. (III. 5.) IKIM-rendelet (egyes ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi tevékenységek gyakorlásához szük-
séges képesítésekről) alábbi, idejétmúlt szakaszának módosítását.
A javasolt módosítás – a tevékenység szakképesítésének megnevezése: égéstermék-elvezetők (kémények) építése,
szerelése, javítása, bontása; kéményszerelő; tüzelőberendezés égéstermék-elvezető készítő; égéstermék-elvezető
építő, szerelő, karbantartó.
7. A hazai szabályozás nyitott és zárt égésterű tüzelőberendezéseket ismer, és erre a két lehetőségre vonatkoznak
a különböző kapcsolódó előírások. Javasoljuk egy harmadik csoport, a belső légtértől független kategória beveze-
tését a hazai szabályozási gyakorlatba.
8. Kezdeményezzük a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara bevonásával a jogalkotónál, hogy
az égéstermék-elvezető rendszer tervezésére, építésére vonatkozó jogosultságok is legyenek egyértelműen
megállapítva, tekintettel arra, hogy egy összetett, komoly szakmai tudást igénylő feladatról van szó, amely je-
lentős szakmai felelősséget jelent, tekintettel az égéstermék-elevező rendszer baleset- és tűzveszélyességére.
Ennek során kerüljön pontosan megállapítására, hogy ezen feladatok mely szakterület mely jogosultságaival
végezhetők.
9. A PM2,5-terhelés csökkentésére egy időszaki műszaki fejlesztési társulás felállítását javasoljuk, amelynek fel-
adata egy olcsó, egyszerű, de hatékony porleválasztó fejlesztése és tanúsítása, szakmai elfogadtatása, hogy az
anyagilag nehéz helyzetben lévő, rossz minőségű szilárd tüzelőanyagot használó lakosság által keltett kibocsátást
és a kéménytüzek gyakoriságát csökkenthessük.
10. A hazai lakossági tüzelőberendezések nem alkalmasak arra, hogy a lignitből égés során felszabaduló káros
anyagok levegőbe jutását megakadályozzák. A lakosság egészségének veszélyeztetése és károsítása jelentős mér-
tékben megelőzhető azzal, ha megszűnik a lignit lakossági használata. Javasoljuk a lignit lakossági tüzelési célra
való forgalmazásának és felhasználásának jogszabállyal történő tiltását. Ezzel egyidejűleg javasoljuk, hogy a fűtési
időszakban a szociálisan rászorulók számára olyan állami/önkormányzati tüzelőanyag-támogatási rendszert te-
remtsenek meg, amely biztosítja a támogatottak és a közelükben élők egészségének megőrzését.
11. Írjanak ki a meglévő műszaki szabályozást alapul vevő pályázatot a társasházi gyűjtőkémények korszerűsíté-
sére, amely nemcsak az égéstermék-elvezetés és levegőbevezetés megújítását támogatja, hanem a jelenlegi elő-
írásoknak megfelelő, korszerű tüzelőberendezések beépítését is.
12. A lakosság egészségét veszélyeztető szennyezőanyag-kibocsátás egyre inkább a lakossági tüzelésből szár-
mazik. Javasoljuk a regionális levegőtisztaság védelmét szolgáló tervek végrehajtásának mielőbbi – 2020-2021-
es – értékelését és teljes körű felülvizsgálatát, az eredmények, illetve elmaradásuk mögött meghúzódó társadalmi,
gazdasági okok feltárását, a tervek módosítását és a megelőző intézkedések megtételéhez szükséges források
biztosítását.
13. A COVID–19-világjárvány második hulláma idején különös figyelmet kell fordítani arra, hogy szellőztetéskor
tiszta levegőt lehessen beengedni, ez a járvány terjedésének lassításában is fontos szerepet tölt be. Javasoljuk,
hogy a COVID–19-járvány alakulásáról szóló kormányzati kommunikációban önálló tájékoztató készüljön a tiszta
levegő megőrzésének jelentőségéről, a hulladékégetés káros hatásáról, tilalmáról és szankcionálhatóságáról.
14. Épületeinkben a nyílászárók cseréje, a fűtőberendezések beépítése és a különböző elszívóventilátorok telepítése
(szag, pára és por ellen) különböző időpontban történik, történhet. Ahhoz, hogy a belső tér és a tüzelőberendezések
légellátása biztonságos legyen, a közreműködő felelőssége minden egyes szerkezeti elem telepítésénél minden
érintett elem biztonságos üzemének áttekintése és biztosítása. Elszívóventilátorok esetében javasolt a levegő-
bevezetés és a ventilátor üzemének reteszelt működtetése, amennyiben ez műszakilag megoldható.
15. Fatüzelésű berendezések kisméretű téglából épült, 14x14 cm méretű égéstermék-elvezetőjének felújítása, fel-
fúrása, bélelése során javaslatunk szerint a legkisebb beépíthető béléscső átmérője 150 mm legyen. Amennyiben
a kéményfalazat állékonysága biztosított, abban az esetben lehessen akár 160 mm átmérőjű is.
14 Épületgépész IX. évfolyam – 2020. október