Page 14 - Épületgépész 2020 október
P. 14

A szakma és a szövetség hírei





             4. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság dolgozza ki és vezesse be az előzetes kéményjóváhagyás egy-
             séges számítógépes eljárását (az NKM  által évek óta működtetett gáztervi jóváhagyás eljárásához).
             5. Az Országos Tűzmegelőzési Bizottságban legyen önálló téma az égéstermék-elvezetők tűzvédelmi követelmé-
             nyeinek elemzése, pontosítása, részletes meghatározása, amelynél a szakma megfelelő képviselete is biztosított.
             A munka során rögzített, pontosított műszaki követelmények, megfelelő megoldások a kéményseprő-ipari tevé-
             kenységet ellátók, a kivitelezők és a tervezők számára országosan egységesen kerüljenek ismertetésre.

             6. Javasoljuk az Innovációs és Technológiai Minisztérium Iparszabályozási Főosztályának, hogy kezdeményezze
             az 5/1997. (III. 5.) IKIM-rendelet (egyes ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi tevékenységek gyakorlásához szük-
             séges képesítésekről) alábbi, idejétmúlt szakaszának módosítását.
             A javasolt módosítás – a  tevékenység szakképesítésének megnevezése: égéstermék-elvezetők (kémények) építése,
             szerelése, javítása, bontása; kéményszerelő; tüzelőberendezés égéstermék-elvezető készítő; égéstermék-elvezető
             építő, szerelő, karbantartó.
             7. A hazai szabályozás nyitott és zárt égésterű tüzelőberendezéseket ismer, és erre a két lehetőségre vonatkoznak
             a különböző kapcsolódó előírások. Javasoljuk egy harmadik csoport, a belső légtértől független kategória beveze-
             tését a hazai szabályozási gyakorlatba.

             8. Kezdeményezzük a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara bevonásával a jogalkotónál, hogy
             az égéstermék-elvezető rendszer tervezésére, építésére vonatkozó jogosultságok is legyenek egyértelműen
             megállapítva, tekintettel arra, hogy egy összetett, komoly szakmai tudást igénylő feladatról van szó, amely je-
             lentős szakmai felelősséget jelent, tekintettel az égéstermék-elevező rendszer baleset- és tűzveszélyességére.
             Ennek során kerüljön pontosan megállapítására, hogy ezen feladatok mely szakterület mely jogosultságaival
             végezhetők.
             9. A PM2,5-terhelés csökkentésére egy időszaki műszaki fejlesztési társulás felállítását javasoljuk, amelynek fel-
             adata egy olcsó, egyszerű, de hatékony porleválasztó fejlesztése és tanúsítása, szakmai elfogadtatása, hogy az
             anyagilag nehéz helyzetben lévő, rossz minőségű szilárd tüzelőanyagot használó lakosság által keltett kibocsátást
             és a kéménytüzek gyakoriságát csökkenthessük.
             10. A hazai lakossági tüzelőberendezések nem alkalmasak arra, hogy a lignitből égés során felszabaduló káros
             anyagok levegőbe jutását megakadályozzák. A lakosság egészségének veszélyeztetése és károsítása jelentős mér-
             tékben megelőzhető azzal, ha megszűnik a lignit lakossági használata. Javasoljuk a lignit lakossági tüzelési célra
             való forgalmazásának és felhasználásának jogszabállyal történő tiltását. Ezzel egyidejűleg javasoljuk, hogy a fűtési
             időszakban a szociálisan rászorulók számára olyan állami/önkormányzati tüzelőanyag-támogatási rendszert te-
             remtsenek meg, amely biztosítja a támogatottak és a közelükben élők egészségének megőrzését.
             11. Írjanak ki a meglévő műszaki szabályozást alapul vevő pályázatot a társasházi gyűjtőkémények korszerűsíté-
             sére, amely nemcsak az égéstermék-elvezetés és levegőbevezetés megújítását támogatja, hanem a jelenlegi elő-
             írásoknak megfelelő, korszerű tüzelőberendezések beépítését is.
             12. A lakosság egészségét veszélyeztető szennyezőanyag-kibocsátás egyre inkább a lakossági tüzelésből szár-
             mazik. Javasoljuk a regionális levegőtisztaság védelmét szolgáló tervek végrehajtásának mielőbbi – 2020-2021-
             es – értékelését és teljes körű felülvizsgálatát, az eredmények, illetve elmaradásuk mögött meghúzódó társadalmi,
             gazdasági okok feltárását, a tervek módosítását és a megelőző intézkedések megtételéhez szükséges források
             biztosítását.
             13. A COVID–19-világjárvány második hulláma idején különös figyelmet kell fordítani arra, hogy szellőztetéskor
             tiszta levegőt lehessen beengedni, ez a járvány terjedésének lassításában is fontos szerepet tölt be. Javasoljuk,
             hogy a COVID–19-járvány alakulásáról szóló kormányzati kommunikációban önálló tájékoztató készüljön a tiszta
             levegő megőrzésének jelentőségéről, a hulladékégetés káros hatásáról, tilalmáról és szankcionálhatóságáról.
             14. Épületeinkben a nyílászárók cseréje, a fűtőberendezések beépítése és a különböző elszívóventilátorok telepítése
             (szag, pára és por ellen) különböző időpontban történik, történhet. Ahhoz, hogy a belső tér és a tüzelőberendezések
             légellátása biztonságos legyen, a közreműködő felelőssége minden egyes szerkezeti elem telepítésénél minden
             érintett elem biztonságos üzemének áttekintése és biztosítása. Elszívóventilátorok esetében javasolt a levegő-
             bevezetés és a ventilátor üzemének reteszelt működtetése, amennyiben ez műszakilag megoldható.
             15. Fatüzelésű berendezések kisméretű téglából épült, 14x14 cm méretű égéstermék-elvezetőjének felújítása, fel-
             fúrása, bélelése során javaslatunk szerint a legkisebb beépíthető béléscső átmérője 150 mm legyen. Amennyiben
             a kéményfalazat állékonysága biztosított, abban az esetben lehessen akár 160 mm átmérőjű is.



            14                                                     Épületgépész IX. évfolyam – 2020. október
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19