Page 29 - Épületgépész 2020 június
P. 29
Megújuló energia
romnapos időjárás-előrejelzés alapján
kiszámolja az épület fűtési és hűtési 12% 17%
energiaigényét, és ennek megfelelően
menedzseli a helyiséghőmérsékleteket, Iroda Napelemmel termelt
HƅszivaƩyú villamos energia
a lekapcsolható fogyasztók használatát, 29% 59% E-auto Gázmotorral termelt
az elektromos autók töltését, valamint villamos energia
az önálló áramhálózat stabilizálását. 83%
Az egész rendszer üzemvitelét az irá-
nyító okosmonitoron keresztül lehet
figyelemmel kísérni. Ezzel az „Energi- 1. ábra – A villamosenergia-fel- 2. ábra – A villamosenergia-termelés %-
agyár” mint prototípus megmutatja, használás %-os megoszlása 2014– os megoszlása 2014–2016 között
hogyan kell működnie egy intelligens 2016 között
áramhálózatnak, ahogyan azt 2050-
ben már elvárják.
az amortizációt, a munkabérköltséget oldást eredményezett, valamint hogy
és a fenntartási költségeket) az 1. sz. az energiamendzsment-rendszer ki-
Gazdaságosság és
táblázat szerint alakult. válóan látja el a feladatát. Ennek kö-
üzemeltetési tapasztalatok Az üzemeltetési tapasztalatok meg- szönhetően a napelemmel termelt vil-
Az ügyvezető tájékoztatása szerint az erősítették, hogy a napelemek és a lamos energia részaránya 83% (2. ábra).
áramtermelés önköltsége (beleértve gázmotor kombinációja előnyös meg- Aki ezt az „Energiagyárat” megtekin-
tette, nagyon hasznos információkat
Sorsz. Megnevezés eurocent/kWh kapott a megújuló energiahordozók
1. Önköltség a napelemes rendszerből kb. 6 hasznosításának lehetőségeiről, különös
2. Önköltség az akkumulátortárolóból kb. 14 tekintettel a villamosenergia-terme-
3. Gázmotoros áram önköltsége lésre. Érdemes volt megnézni!
az akkumulátortárolóból kb. 20
4. Önköltség az elektromos autó számára Dr. Barcsik József
(tankolás napelemes árammal) kb. 85 eurocent/100 km aranyokl. gépészmérnök
Forrás: Präsentation über die „EnFa” – Die Ener-
Az üzem önköltségeinek alakulása
giefabrik – (A fotók a szerző felvételei)
o
_
ouv;u ࣐rুѴ;|;h_;
o u v ;u ࣐rু Ѵ ; | ;h _ ;
ol-ঞh-
ঞ
;m
mv
] b Ѵ Ѵ ; | m b
bm|;ѴѴb];mv -|ol-ঞh-
|-
ज़vb-ি-Ѵ bv vbѴ-ি
ज़
b
v
-
Kiv
r
t
Kiváló komfort; ;
ort;
v
áló k
áló k
f
fo
om
h-
vķ
h
|
ࡷv l;]|
-h-u࠸|
;Ѳ;m
;Ѳ;m|ࡷv l;]|-h-u࠸|vķ
;|;ouoѲࡱ]b-b -7-|ohķ
; | ; ou oѲࡱ ]b-b -7 ohķ
7-|
Ѳ;]mv h;;Ѳࡷ =;ѲࣟѲ;|;hķ
Ѳ;]] mv h ; ;Ѳࡷ = =;ѲࣟѲ; | ;hķ
;;
ࢼ -0Ѳ
;Ѳbvߪ]
ߪm
vķ
;mh
v
;Ѳbvߪ];mhߪmࢼ v-0Ѳvķ
]
ࢼl-Ѳb
Ѳvķ
m
m|;ѲѲb];mv ;m;u]b- orࢼl-ѲbѲvķ
;mv ;m;uu]]b- or
;ѲѲb]
|
$=;Ѳࣟ];Ѳ;|ķ |ķ;Ѳ;;Ѳࣟ]==;$$
]b-Ķ _ࡷlߪuvߪhѲ;
1bࡱķ
;]bv|uu
m;uu]
| u
m;u]b-Ķ _ࡷlߪuvߪhѲ;| u;]bv|u1bࡱķ
hh ƒ ߪ ;m 0;Ѳࣟ ࣟѲ l;]| ߪuࣟѲĸ
hu ƒ ߪ;m 0;ѲࣟѲ l;]|ߪuࣟѲĸ
uu
[ĺ
" Ŋ om|uoѴv [ĺ
" Ŋ om |u oѴv [
v
+36 23-501-17
+36 23-501-17070
ols.hu
o
tr
www
www.sb-controls.hu
on
.sb-c