Page 34 - Épületgépész 2020 június
P. 34

SZAKma



                                                                               indították el a világban, még az 1970-
                                      e –                                      es években. A hidrogén alkalmazása
                                                             e –               az autó akkumulátorának használa-
                                                                        9iOWy   tával  együtt  alakult  ki:  a  hidrogén-
                               e –                                      iUDP
                                        H +  e –                               rendszer biztosíthatja a nagyobb tel-
                                                                               jesítményű  energiafelhasználást,  az
                                    H +                  /HYHJĒ   ,QYHUWHU     akkumulátor pedig a regeneratív fé-
                       H 2                        O                            kezést,  a  gyors  teljesítményemelést
                                   (OHNWUROLW      2                           segítheti. A járművekben a hidrogént
                       H 2         membrán                                     gázhalmazállapotban  tárolják,  sze-
             Hidrogén                             O                            mélygépkocsikban akár 700 bar nyo-
                                        H +        2                           máson  is.  A  tárolótartályok  acélból
                                                                               vagy  szénszál-erősítésű  kompozit
                                                                               anyagokból  készülnek,  rendkívül  el-
                                     H +     H O         Víz                   lenállók a használat során keletkező
                                               2
                       H 2           H +                                       bármilyen  káros  hatással  szemben.
                                                                               A hidrogénellátó rendszerben külön-
                                           H O                                 leges minőségű kötéseket és tömíté-
                                             2
                                                                               seket kell használni.
             7]HOĒDQ\DJFHOOD  .DWyG        $QyG                               A tüzelőanyag-cellák használata jár-
             EXUNRODW        H ˆ2H +2e  –   I/2O +2H +2e ˆH O                  művek  hajtásához  gyorsan  terjed  a
                                                        –
                                    +
                                                    +
                               2
                              H  HOHNWURQ       2           2                  világban. A hidrogénhajtást a jármű-
                                                                               vekben tüzelőanyag-cellás konstruk-
             Hidrogén-üzemű tüzelőanyagcella                                   cióban építik ki. Az FCV jelölés a jár-
                                                                               műveken  a  tüzelőanyag-cellára  utal
            • a gázturbinák és a gázmotorok ese-  • az eddigi robbanásikoncentráció-ha-  (Fuel  Cell  Vehicle).  A  ma  sorozatban
            tében a berendezések újraszabályozása  tárokhoz  kapcsolódó  biztonsági  be-  gyártott,  legfejlettebb  (japán)  hidro-
            már 5% hidrogéntartalomnál szükséges  rendezéseket módosítani kell,  génhajtású  személyautóban  az  első
            lehet,                            • a szivárgásérzékelő műszerek me-  ülések alatt lítiumionos akkumulátor
            • a hagyományos sűrítettföldgáz-tar-  tánra vannak hitelesítve, a hidrogén-  kapott helyet, 103 kW teljesítményű
            tályoknál (CNG)  már 2% hidrogéntar-  metán gázkeverékhez más műszerek  hidrogéncella van az autóban, az első
            talomnál szilárdsági problémák jelent-  szükségesek,               kerekeket  130  kW-os  váltóáramú
            kezhetnek.                        •  a  hidrogéntartalom  mellett  a  gázt  szinkronmotorok hajtják, és mintegy
            Megállapították, hogy a földgázba kevert  szállító, tároló rendszerekben bakté-  140  literes,  700  bar  nyomású  hidro-
            hidrogén miatt a gázellátás rendsze-  riumtenyészetek jelenhetnek meg.  géntartály van az ülések mögött.
            rének több pontján módosítások szük-                               Az USA-ban 2019 elején 60 közúti hid-
            ségesek [1]:                      Hidrogén a gépjárműhajtás-       rogén-töltőállomás  üzemelt,  két  év
            • a gázkeverék fűtőértéke és Wobbe-  ban                           múlva már 160 töltőállomással szá-
            száma  megváltozik,  a  gázkészülékek                              molnak. 2018 végén az USA-ban üze-
            újraszabályozása lehet szükséges,  A gépjárműfejlesztések legújabb te-  melő hidrogén-tüzelőanyagcellás tar-
            •  a  gázpiaci  elszámolásoknál  a  gáz  rülete a hidrogénhajtás, azzal együtt,  goncák száma meghaladta a 20 ezret
            összetételét más kromatográfokkal kell  hogy már az első autók tervezésekor  [5]. Ehhez tartozik telephelyenként a
            mérni,                            is foglalkoztak a tisztagáz-hajtással,  hidrogéntöltő hálózat, amely eseten-
            • a térfogatáram-mérésekhez használt  köztük  a  hidrogénhajtással  is.  Sok  ként  hidrogéntermelő  berendezéssel
            eszközöket (gázmérőket) újra kell hi-  ipar ági szakértő egyetért azzal, hogy  egészül ki.
            telesíteni,                       a jövő zöldenergia-hordozója a hidro-  Japán is élen jár a hidrogénhajtás ter-
            • a hidrogénbetáplálást az ország szál-  gén lehet.                jesztésében.
            lítóvezeték-hálózatának minden cso-  A hidrogénhajtású személygépkocsik  Európában 2019 elején 81 töltőállomás
            mópontjában biztosítani kell.     fejlesztését és sorozatgyártásra való  volt, és hazánkban is tervezik az első
            A  gázellátás  rendszerének  működé-  alkalmassá tételét a japán autógyárak  töltőhelyet.  Európában  2020-ra  520
            sében változásokat okozhat a hidrogén
            bekeverése [1]:
            • a gázkeverék robbanási koncentrá-                    Mértékegység  Hidrogén  Benzin           Gázolaj
            ciójának határai megváltoznak, már ki-  égéshő         MJ/kg                  141,974      45,217             44,715
            sebb gázkoncentráció okozhat robba-  fűtőérték         MJ/kg                  119,617      42,035             41,843
            násveszélyt,                      égéstermék-összetétel                                H 2 O             H 2 O, CO 2 , CO   H 2 O, CO 2 , CO
            •  a  lángterjedési  sebesség  nagyobb
            lesz,                             2. táblázat – A hidrogén, a benzin és a gázolaj néhány jellemzője


            34                                                       Épületgépész IX. évfolyam – 2020. június
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39