Zavaróak az egymásnak ellentmondó szakmai témájú jogszabályok |
Egymásnak ellentmondó rendeletek zavarják az energiahatékonysági tervek megvalósítását és veszélyeztetik a műszaki-biztonságot Az épületgépészet területén tevékenykedő tervezők, kivitelezők, üzemeltetők, gáz- és kéményseprő-ipari szolgáltatók napi munkáját zavarják a szakmát érintő jogszabályok ellentmondásai. Az épületgépészet egyes szakágai értelemszerűen a saját értelmezésüket tartják mértékadónak, ami szükségtelen vitákat generál, de amellett súlyosan sérti a felhasználók érdekeit is. Az ellentmondások „eredményének” tekinthető az is, hogy nem csökkennek a szabálytalan, un. fekete szerelések. Némelyik jogszabály szükségszerű módosítására a szakmai szervezetek az elmúlt évek során több kísérletet tettek, mindezidáig eredménytelenül. A szakágak közötti értelmezési különbségek csak akkor lennének feloldhatók, ha a jogalkotók figyelemmel lennének a gyakorlatban működőképes javaslatok befogadására és egyeztetnék egymással a rendelkezéseiket. Az alábbiakban az épületgépészetet legjobban zavaró rendeletek ellentmondásira hívjuk fel a figyelmet, egyúttal javasoljuk az ellentmondások megszüntetésének (egy-egy) lehetséges módját is. 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről Az épületgépész szakági szervezetek az elmúlt években több alkalommal kezdeményezték – korábban a BM, utóbb a ME illetékes államtitkárságánál – a rendelet módosítását, mert annak 22.§ (4) bekezdése csak arról rendelkezik, hogy A 7/2006. (IV.24.) TNM rendelet, korszerűsítésre és új építésre vonatkozó szabályozása épületgépész tervező által elkészített számítások és részletes kiviteli terv nélkül a gyakorlatban nem tartható be, függetlenül az épület méretétől és a beépített hőteljesítménytől. A MÉGSZ elnöksége tehát javasolja, hogy a TNM rendelet hatálya alá tartozó épületek esetében a beépített hőteljesítménytől függetlenül legyen kötelező épületgépészeti kivitelezési dokumentáció készítése. 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK) Évtizedes beidegződésnek tekinthető, hogy az építésügyért felelős minisztériumok ellenállnak a szakma minden szervezete részéről, többször kezdeményezett felülvizsgálatnak. Nem hajlandók enyhíteni a földgáz tüzelésű hőtermelő berendezések égéstermékének oldalfali kivezetési lehetőségét túlságosan korlátozó, minden szakmai alapot nélkülöző szabályozást, ami elsősorban a meglévő lakóépületekben üzemelő készülékek korszerűsítését nehezíti meg, vagy teszi lehetetlenné. Közismert a hazai, többszintes épületek kéményeinek elhanyagolt állapota, de az is, hogy ezek akkor sem alkalmasak az energiával kapcsolatos termékek környezetbarát tervezési kötelezettségeinek előírásáról szóló 65/2011. (IV. 15.) Korm. Rendelet, 2016. július 1-én hatályba lépett követelményeinek megfelelő kondenzációs gázkészülékek üzemeltetésére, ha egyébként a hagyományos készülékekhez még használhatóak lennének. Az ilyen lakóépületek egyedi fűtőberendezései emiatt vagy egyáltalán nem, vagy csak a meglévő, több szinten áthaladó kémények igen nagy költséggel járó felújítása után cserélhetők. További nehézségekkel jár a nagyszámú gyűjtőkéményekhez kapcsolódó gázkészülékek korszerűbbre cserélése. Nem vitatva azt, hogy törekedni kell az égéstermékek tető fölötti kivezetésére, tudomásul kell venni, hogy ez hol építészeti okok, hol a költségek aránytalanul magas volta miatt, nem mindig valósítható meg.
A megoldás jogi alapja:
Számos, az EU-ban elvégzett vizsgálat bizonyítja, hogy a korszerű gázkészülékek káros-anyag kibocsátása olyan alacsony, hogy azok a készülékben uralkodó túlnyomás hatására, elég nagy sebességgel kiáramolva, a faltól eltávolodnak és 1-1,5 méter távolságban már annyira felhígulnak, hogy szinte ki sem mutathatók. Nem indokolt tehát a túlzott aggodalom a kiáramlás fölött lévő ablakokon beáramló füstre hivatkozással. A MÉGSZ elnöksége a fentiekre hivatkozva javasolja, hogy a földgáztüzeléssel üzemelő fűtő- és melegvíz készítő készülékek égésterméke az MSZ EN 15287 szabvány ajánlása szerint, az alább felsorolt feltételek egyidejű fennállása esetén, meglévő épületek oldalfalán keresztül is kivezethető legyen akkor, ha a tető fölötti kivezetés gazdaságosan nem valósítható meg. a) Oldalfali kivezetés legfeljebb 30 kW hőterhelésű készülék esetében megengedett.(Az MSZ EN szabványnál szigorúbb!) További javaslat, hogy a jelenleg hatályos OTÉK 74.§-a és a 79.§-a csak annyiban utaljon a gázfogyasztó készülékek elhelyezésére és üzemeltetésére, hogy ebben a tekintetben be kell tartani a szakági jogszabályok (jelenleg elsősorban a 11/2013. (III.21.) NGM rendelet) előírásait, a 80.§ pedig teljes egészében törlendő. Párhuzamos rendelkezés kerülendő! A belügyminiszter 21/2016. (VI. 9.) BM rendelete a kéményseprő-ipari tevékenység ellátásának szakmai szabályairól A rendelet nem veszi figyelembe, hogy a kéményseprő-ipari tevékenységről szóló 2015. évi CCXI. törvény az égéstermék-elvezető fogalmát ugyan meghatározza (égéstermék-elvezető:az épített kémény, az épített vagy szerelt, héjból vagy héjakból álló szerkezet, amely egy vagy több járatot képez, és a tüzelőberendezésben keletkezett égésterméket a tüzelőberendezés égéstermék kiléptetésre szolgáló kivezetésétől a szabadba vezetheti), de a tüzelőberendezését nem. A típusjelek értelmezését az EU-ban hatályos Gázkészülék Irányelvnek (GAD) megfelelően, a harmonizált CEN/TR 1749 szabvány tartalmazza. (Időközben megjelent már az ennek megfelelő Gázkészülék Rendelet (GAR) is, amelynek alkalmazása 2018-tól minden EU tagállamban kötelező.) A fentiek alapján a C1, a C 3, a C 5 és a C9 típusjelű gázfogyasztó készülékekhez nem csatlakoztatható égéstermék-elvezető, mert saját égéstermék-vezető részegységet tartalmaznak, melyet értelemszerűen a beépítés helyszínén szerelnek össze a gázfogyasztó készülékkel. Ezzel szemben a C2, a C4, és a C 8 típusjelű készülékekhez az égéstermék-elvezető a készülék fizikai határát képező, égéstermék-vezető szakasz végpontjára csatlakozik. A C6 típusként (is) tanúsított gázfogyasztó készülék viszont az egyetlen, amelyik nem rendelkezik égéstermék-vezető részegységgel. A C6 típus esetében tehát az (idegen) égéstermék-elvezető közvetlenül a kazán(modul) kivezető csonkjára csatlakoztatható. A földgázellátásról szóló 2008. évi XI. törvény (Gáztörvény) rendelkezéseinek egyik végrehajtása, a 11/2013. (III.21.) NGM rendelet és annak 2. melléklete, a Műszaki Biztonsági Szabályzat (MBSZ) a 22/1998. (IV.17.) IKIM rendelet előírásait betartva, az EU-ban használatos GAD szabályozását és az azzal harmonikus CEN/TR 1749 szabvány ajánlását figyelembe véve szabályozza az égéstermék-vezetők létesítésének feltételeit, ellenőrzésének és karbantartásának módját. Ezzel szemben az égéstermék-elvezetők a 275/2013. (VII.16.) Korm. r. (Építési termék rendelet, CPR) hatálya alá tartoznak, létesítésük és üzemeltetésük feltételeit a 2015, évi CCXI. törvény (Kéménytörvény) szabályozza. Mindezeket a 21/2016. (VI. 9.) BM rendelet figyelmen kívül hagyta. Elsősorban azáltal, hogy a GAD hatálya alá tartozó gázfogyasztó készüléket és annak részegységeit úgy tekinti, mintha azok is a CPR hatálya alá tartoznának. Ez hiba. A MÉGSZ elnökségének javaslata: Azon a sajnálatos helyzeten, hogy a gázfogyasztó készülékek üzemeltetői rendszeresen elmulasztják a számukra az MBSZ-ben is kötelezően előírt rendszeres ellenőrzés és karbantartás elvégeztetését, úgy lehetne enyhíteni, ha a kéményseprő tevékenységet ellátó szakember, a kétévenként előírt sormunka keretében nem csak a gázfelhasználói berendezés műszaki-biztonsági felülvizsgálatának megtörténtét igazoló jegyzőkönyv meglétét ellenőrizné, hanem a gázfogyasztó készülék időben elvégzett karbantartásáét is. Ezzel nem csak a berendezés üzembiztonsága, hanem annak energiahatékonysága is növekedne, és nem utolsó sorban megelőzhetők lennének a gyakori balestek, a CO-mérgezések is. A szakszerű karbantartás tartalmazza mindazokat a gázfogyasztó készülékekre és a részegységeikre vonatkozó ellenőrzéseket is, amelyeket most a 21/2016. (VI.) BM rendelet a kéményseprő számára, jogszabály-ellenesen előír. A rendelet ilyen értelmű módosításával egyszerűsödne a kéményseprő szakember munkája. Intézkedésére csak akkor lenne szükség, ha az üzemeltető nem tudja hitelesen igazolni a karbantartás megtörténtét. Gyárfás Attila ügyvezető elnök |
Módosítás dátuma: 2016. december 05. hétfő, 15:49 |