Hirdetés


Hirdetés

Általános hírek
Az építőipari tevékenységek árváltozásai PDF Nyomtatás E-mail
Szerkesztő: Sőbér Livia   

Az Építési Vállalkozók Országos Szövetségének (ÉVOSZ) sajtóközleménye

Az építőipari tevékenységek árváltozásai a kivitelező vállalkozások piaci tapasztalatai alapján

2017. év elejétől előre nem látott áremelkedések tapasztalhatók az építési piacon. Az építőanyagok, a fuvardíjak, a szerelvények és egyéb beépítésre kerülő termékek áremelkedései, a munkaerőköltség növekedései különösen nehéz helyzetbe hozzák azokat a kivitelezőket, akik 2016. év közepén szerződtek és szokásosan 5-6 % árváltozást terveztek csupán vállalási áraikba. A piaci árváltozások következtében sok esetben nem lehet a korábbi vállalási árakon a kivitelezést megvalósítani. A kivitelezés alatt lévő létesítmények többségénél a megrendelő és kivitelező együttes felelőssége a piaci áremelkedések korrekt kezelése.

A lakáspiacon elsődlegesen a lakossági megrendelők - ahol közvetlenül a kivitelezőkkel vannak szerződéses kapcsolatban - gondolják azt, hogy a négyzetméterárak emelkedéséért a kivitelező a felelős. A nagy értékű építésiberuházások közbeszerzési piacán is hajlamos néhány megrendelő az áremelkedéseket a generálkivitelezők nyakába akasztani.

A valós helyzet bemutatása érdekében az ÉVOSZ 400 építési vállalkozást kérdezett meg arról, hogy a környezetében milyen árváltozásokat tapasztalt az elmúlt egy évben. A megkérdezettek mintájában mikro-, kis-, közepes és nagyvállalkozás egyaránt szerepelt, országos lefedettséggel. A legjelentősebb árnövekedések Budapesten és térségében tapasztalhatók.

A budapesti és országos helyzetet és várakozásokat bemutató összeállítás megtekinthető ide kattintva.

Módosítás dátuma: 2017. november 16. csütörtök, 09:49
 
Megjelent a Földhő Hírlevél legújabb száma PDF Nyomtatás E-mail
Szerkesztő: Sőbér Livia   

Ízelítő a tartalomból:

  • Az MGtE Nyilatkozat visszhangja  A május 3-án a geotermikus energia hasznosítás magyarországi helyzetéről megfogalmazott nyilatkozatunkat öt minisztérium részére küldtük el, közülük kettőtől érkezett válasz.
  • Jogszabálytervezet véleményezése  Az NFM felkérésére véleményeztük az Energetikai Ásványvagyon-hasznosítási és Készletgazdálkodási Cselekvési Terv (ÁCsT) geotermikus energia hasznosítást érintő előírásait.
  • Villámlátogatás a bochumi Geotermikus Központban
  • Döbrőssy Iván és a Szentes Városi Szolgáltató Kft. bemutatása
  • Boda Kristóf írása a geotermikus energia- és termálvíz hasznosítás jogi szabályozásáról
  • Földhő és napenergia hasznosítás a rácalmási óvodában
  • Nyitrai György szabadalma mélyfúrásra

Letöltés pdf-ben: MGtE 58. Földhő Hírlevél

 
A szabadság vándorai PDF Nyomtatás E-mail
Szerkesztő: Sőbér Livia   

Az épületgépészek, ha nem dolgoznak, akkor motorra pattannak. Persze azért ez túlzás, de tény, hogy a szakma berkein belül sokan hódolnak a motorozás szenvedélyének. Sőt nem csak magányosan, de csapatokba szerveződve járják a hazai és külföldi tájakat a kétkerekűkön.

Az épületgépészek motoros favoritját erősíti a 46 éves Komendó Imre is, aki nemrég tért vissza Suzuki DL650 V-Strommotorjával a szlovén Alpokból. A 15 fős csapat, gyönyörű tájakon, egészen a Mangart csúcs 2000 méteres magasságig motorozott fel, azon a szerpentines úton, amit még olasz katonák építettek valamikor 1938 előtt.

KI 48001

- Hatalmas élmény volt, kellemesen csalódtuk mindenben, a táj elképesztően gyönyörű, csak ajánlani tudom minden motorosnak, hogy tegye meg egyszer ezt a túrát, mert nagyon megéri – számolt be a kirándulásról Imre, aki egyébként a Geberit Magyarország csapatában dolgozik.

KI 48002

Azt is megtudtuk, hogy épületgépész színekben évente egy-két nagyobb túrát szerveznek, ami rendszerint egy hétvégés kiruccanást jelent.

- Mivel senkinek se motorozik a felesége vagy a barátnője, így csak fiúk vagyunk a csapatban, egy hétvégénél hosszabb időre pedig senki nem mer kimaradni otthonról – közölte a „könyörtelen tényeket” nevetve Imre. Persze később megtudtuk, hogy idén azért tervez még közös motorozást a csapat, mikor is Ausztria felé fordítják a vasparipák kerekeit.

KI 48003

És, hogy mi is a motorozás, Imrének elsősorban a felfokozott szabadság faktor:

- Szerintem mindenkinek mást jelent motorozni, nekem elsősorban a szabadság élmény miatt lett öt évvel ezelőtt ez a szenvedélyem. Nem zárt autóban ülünk ugye, ezért mindenre fokozottan kell figyelmi, ami egyúttal azt is jelenti, hogy az adrenalin erősebben pumpálja az ember szívét, mint máskor és ez egy remek érzés.

Nagy csapat, rövid távok

Idén is megtartotta a kéménytechnikában piacvezető hazai márka, a Tricox az immáron 5 éve elkezdett „AMI A CSÖVÖN KIFÉR” motoros túráját, a márkához és a száguldáshoz egyaránt hű szakemberek részvételével. Kisebb távon, de egyre bővülő csapattal szeli az utat a Tricox csapata, esős időben 10-12-en vágnak neki a túrának, de ha kedvez az időjárás, nem ritkán 28 motor bőg fel a startnál.

VK 02

- Mi elsősorban országon belül motorozunk, egy illetve fél napos túrákat csinálunk. Tavaly Tata és környékén jártunk, talán ez volt idáig a legérdekesebb közös motorozásunk, de voltunk már Esztergomban, Oroszlányban, Zircen is – mondta el Viola Krisztián kereskedelmi igazgató, a motoros túra szervezője, aki 2004 óta hódol hivatalosan a sportnak.

VK 01

A túra rendhagyó módon – a közös találkozó előtt pár órával - egy ún. „kéményvadászattal” indul, amely során mindenki egyénileg motorozva keresi meg a Krisztián által előző napon közzétett jellegzetes Tricox kéményekkel szerelt épületeket. A legeredményesebb vadász, aki a legtöbb pontot gyűjtötte dokumentáltan össze, évről évre komoly motoros ajándékban részesül. Nagy csapatnál a veszélyes szituációk száma is nagyobb, de szerencsére baleset még nem történt.

- Ezt bele kell kalkulálni, a motorozás egy ilyen sport, mindenre kétszer jobban oda kell figyelni és gyakran akkor is elsőbbséget kell adni, ha az nekünk járna. A szabadság érzése, az, hogy az ember motoron sokkal jobban benne van egy tájban, hogy még az illatokat is jobban érzi, ez a felfokozott intenzív élmény megéri a kockázatot – hívta fel rá a figyelmet a Tricox túra szervezője. Jövő tavasszal ezek a kemény kéményesek –ahogy Krisztián tréfásan megjegyzi –ha rajta múlik, minden bizonnyal újra nyakukba veszik az országot, hogy újabb közös élményekkel gazdagodhassanak.

Észak és dél között

Tizennégy éves korában pattant motorra Vitárius Dávid, a Danfoss Biker Club alapítója és immár 23 éve rója az utakat. A 30 fős társaság minden évben június elején pattan motorra és bejárták már az Osztrák, Olasz, Szlovén motoros paradicsomokat is.

VD 01

- Mivel az épületgépész szakma és az építőipar újra dübörög, így idén több lesz a munka és kevesebb a kikapcsolódás is, közös motorozásunk is augusztusra tolódik, ekkor azonban Montenegró felé vesszük az irányt – mondta a Danfoss Biker Club vezetője.

VD 02

Dávid eddigi legkedvesebb túrája a Stelvio-hágó meghódítása volt, ahova pedig mindenképpen szeretne eljutni a csapattal az Európa legészakibb pontja a Nordkapp.

- Általában 3-4 éjszakát szoktunk kimaradni mert ez az az időtartam amit mindenki be tud kalkulálni az életébe. Gondolja csak el, ha 20-30 gépész kiesik a termelésből 4-5 napra mi lesz az építőiparral? Viccet félre téve a napi 600km még nem megterhelő és ilyen nagy létszám mellett gyakran meg kell állni, a társaság pedig nagyon jó, könnyű elmerülni a beszélgetésekben – ecsetelte Dávid a közös túrákat.

VD 03

Dávid azt is elmondta, hogy a csapatban való motorozás előnye, hogy a tagok figyelnek egymásra és a többi közlekedő számára is jól láthatóságot kínálnak. Van felvezető és záró motoros, aki egységben tartja az egészet. Arra a kérdésre pedig, hogy miért a motorozás a szenvedélye, a következőket válaszolta:

- Most felsorolhatnám a mindenki által említett szabadság, adrenalin szinonímáit. Én egy kicsit másként élem meg. Gépészmérnökként lenyűgöz a motor, mint gép a mögötte rejlő tudomány és technika. Hihetetlen érzés megtapasztalni a fizikai törvényszerűségeket a haladás dinamikáját. A szabadság érzése és új tájak felfedezése és a barátaimmal lenni mind része a motoros életérzésnek.

Módosítás dátuma: 2017. október 17. kedd, 09:00
 
Az elektromos fűtésről tervezőknek PDF Nyomtatás E-mail
Szerkesztő: Sőbér Livia   

Napjainkban egyre nagyobb az érdeklődés az elektromos fűtés iránt. A Czinege és Fiai kft. ebben a témakörben kíván segítséget nyújtani tervezőknek megújított honlapján, amely új domain alatt található.

Az alábbi linken felkeresheti az oldalt, ahol hasznos tanácsokat, információkat, és letölthető tervezőprogramot is talál.

https://elektromosfutes-tervezoknek.hu/

 
A MÉGSZ elnökségének álláspontja a félrevezető sajtóhírekkel kapcsolatban PDF Nyomtatás E-mail
Szerkesztő: Sőbér Livia   

A Napi.hu hírportál a Magyar Nemzet napilapra hivatkozva anélkül adott helyt a kéményseprők szakszervezete egyoldalú nyilatkozatának, hogy vizsgálta volna annak szakmai hátterét, vagy megkérdezett volna gázkészülékekkel foglakozó szakmai képviselőt.
Gázzal fűt? Ez a változás sokba fog kerülni

Az írás szerint a Kormány tervezett rendeletmódosítása veszélyezteti a fogyasztók biztonságát, mert az a gázszerelők kezébe adja a gázkészülékek égéstermék elvezetőjének vizsgálatát – akik ehhez nem értenek.

A Magyar Épületgépészek Szövetségének elnöksége a hírhez szükségesnek tartja az alábbiak közlését:

1. A tervezett rendelet módosítás nem kormányrendelet, hanem a 11/2013. (III.21.) NGM rendelet 2. mellékletének, a Műszaki Biztonsági Szabályzatnak a módosítása.

2. A tervezett módosítás a nyilatkozattal szemben nem minden kazánra és nem is minden kondenzációs kazánra vonatkozik, hanem csak azokra, amelyek égéstermék elvezetése és égési levegő ellátása a készülékkel együtt tanúsított vezetékrendszeren keresztül történik, azoknak is csak azon szakaszaira, amelyek a készülék részeiként lettek tanúsítva. (Ezeket a szakaszokat az új rendelet a készülék égéstermék-vezetőjének nevezi.) A hatályos EU rendelet értelmében ezek karbantartása a gázkészülék karbantartójának feladata.

3. Becslésünk szerint az üzemben lévő gázkészülékek legfeljebb 10%-át érintheti a változtatás.

4. Az ilyen készülékekhez a készülék karbantartója ért, a kéményseprő egyáltalán nem. Az ilyen készülékek általában rendelkeznek önellenőrző automatikával, ami a készüléket leállítja, ha az un. kéményáramkőr nem megfelelően működik. Tehát a felhasználó biztonsága nem sérül.

5. Továbbra sem tilos a kéményseprő igénybevétele, ha ezt a készülék karbantartója szükségesnek tartja. (Pl. a tetőn végzendő ellenőrzés.) Ez a karbantartó felelőssége.

6. Az tény, hogy a felhasználók egy része sajnos nem tartatja karban rendszeresen a készülékét, holott erre a rendelet kötelezi őket. Ez nagy baj. Ezért javasoltuk, hogy a kéményseprő a kétévenkénti ellenőrzés alkalmával ellenőrizze a dokumentált karbantartás megtörténtét és ettől függően intézkedjen. A javaslatot a kéményseprő-rendelet azonban nem vette figyelembe, pedig ezzel sok baleset megelőzhető lenne.

2017. június 15.

Gyárfás Attila ügyvezető elnök
Magyar Épületgépészek Szövetsége
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Módosítás dátuma: 2017. október 27. péntek, 16:39
 
További cikkeink...
<< Első < Előző 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Következő > Utolsó >>

29. oldal / 154